Riainnieuwzeeland.reismee.nl

Doubtful Sound

  • Allemaal weer bedankt voor de leuke reacties. Mijn knie is mooi genezen, alleen af en toe nog wat gevoelig.
  • Maandag 15 febr. 's Morgens is het nog droog maar wel bewolkt. Om 12 uur met nog 70 andere mensen vertrokken met een boot over het Lake Manapouri naar het Manapouri Power station. Daar stonden bussen klaar om ons over de Wilmotpas naar Deep Cove te brengen. Dat is een tocht van 45 minuten over een gravelweg. Dit is de duurste weg van NZ, omdat je er alleen maar met een boot kunt komen. Wie het helemaal wil volgen moet maar op Google Maps kijken. Daarna ingescheept op een veel grotere boot met slaapgelegenheid. Het goot inmiddels van de regen. Het regent hier 200 dagen per jaar en er valt gemiddeld 9000 mm. Waar klagen wij dan over in Nederland. Door die regen is alles heel groen en zijn er veel watervallen. Toen helemaal naar de ingang van de Doubtful Sound gevaren waar de golven op het laatst wel erg onstuimig werden. Je zit dan bijna helemaal aan de westkust waar de Tasman zee begint. Daar was een grote rots vol met zeehonden. Erg mooi om te zien. Teruggekeerd naar rustiger water een zijarm ingevaren, de Bradshaw Sound, tot helemaal aan het einde bij Precipe Cove. Daar ging het schip voor anker en konden we kayakken of met een kleine boot mee. Dat eerste leek me toch een beetje eng, dus met 12 mensen in een bootje, regenpakken aan en onder een zeil. Drie kwartier langs de oevers gevaren. We kregen allerlei uitleg, maar daar is weinig van te volgen in dat Nieuw Zeelandse Engels. Ondanks de regen was het heel indrukwekkend. Heel glad water, regen die loodrecht naar beneden valt en niet koud. Terug op de grote boot een heerlijk dinerbuffet en nog een presentatie over de fjorden. Toen mijn bedje opgezocht en toch nog redelijk geslapen ondanks pratende en snurkende Koreanen. Wel de hele tijd gezellig opgetrokken met twee vrouwen uit Zwolle.
  • Dinsdag 16 febr. Om 6:15 uur ging de boot weer varen en we kregen een heerlijk ontbijtbuffet. Ondertussen werd het licht en je raad het al, het regende nog steeds. Eerst nog de Hall arm ingevaren tot vlak onder een waterval met de voorpunt van het schip. De kok ging water opvangen in een grote pan. Helaas geen dolfijnen gezien. De kans daarop was 50%. Vervolgens dezelfde weg met bus en weer boot terug naar Manapouri waar we om 12 uur aankwamen. Daar was het weer prima. Het was een heel goed georganiseerde tocht en ondanks de regen heel indrukwekkend om zo ver van de bewoonde wereld te komen. De auto opgezocht en aan mijn volgende rit naar Wanaka begonnen. Ook weer een prachtige tocht richting Queenstown, dat ik links liet liggen. Het goed bewaarde oude goudmijn stadje Arrowtown bezocht. Er was ook een leuke quiltwinkel waar ik natuurlijk ook even naar binnen moest. Na het gezonde ontbijt van vanochtend heb ik me toen maar bezondigd aan een portie fish and chips. Ondertussen praatje gemaakt met een stel waarvan hij de zevende generatie Engels was en zij de eerste. Ze waren ook een keer in Nederland geweest. Inmiddels was het aardig warm geworden. Wat een verschil met gisteren. Nu zit ik in een B&B in Wanaka. Ook weer prima. Morgen staat een boottocht met wandeling op het eiland Mou Waho op het programma. Ik moet om 8 uur bellen of het doorgaat, want er wordt regen verwacht. We gaan het zien.

Reacties

Reacties

Bert

Veul regen maar toch een prachtige tocht. Jammer, dat je Queenstown links hebt laten liggen. Een mooi reisverslag. Het tempo van de reis zit er, naar het noorden rijdend, nu goed in. Blijf genieten.

Sjaak

Ria,

Lees je verslagen met plezier. Geniet ze.

Groeten,

Sjaak

Viktor

Hoi Mam,
Wat een prachtige verhalen allemaal! Geniet er van!
X

nellie kok

Ik hoorde van Riet vd Pol over je blog. zij heeft mij de link doorgestuurd. Wat mooi om te lezen wat je allemaal beleeft.
Ik geniet op afstand mee!!

Tineke en Peter,

Hallo Ria, wat een belevenis zo'n tocht over water naar de meest afgelegen prachtige plekken. Jammer, dat het regende, maar we zijn nu zeer benieuwd naar de foto's van
Doubtful Sound!! Groetjes uit Ede

Tineke en Peter,

PS, groetjes uit Ede waar het vanmorgen -6 C was met strakblauwe lucht.

José

Mooi reisverslag van de sound ....veel plezier vandaag in wanaka en morgen weer op weg naar franz Jozef.
Ik duim voor je dat het weer mooi is zodat je tijdens de helicopter vlucht de gletcher goed kan zien.
Lieve groet

ineke

het bericht over de aardbeving deed mij onmiddellijk denken aan jou trektocht. Het is goed afgelopen. Ik heb vandaag de kartonnen doos met de nieuw Zeeland vakantie van zolder gehaald, dan kan ik je goed volgen. Groetjes van mij .Ineke

Pauline

Weer een prachtig verslag van de cruise en alles wat je hebt gezien. Het is jammer dat het dan zo regent, maar ja je kunt er niets aan veranderen. Je hebt al jouw belevenissen goed beschreven hoor, mijn complimenten.
Zal voor jou duimen dat het mooi weer wordt. Veel plezier, dank voor het mee mogen beleven van jouw rondreis en tot het volgende verslag. Hartelijke groet.

Gert

Ik ben ook weer terug in NZ. Geniet van de verhalen en de foto's. Ga zo door.

Peter en Tineke

Weer genoten van je foto's. Je geeft de sfeer goed weer in de Doubt-Sound en wat leuk die zeerobben op de rotsen.
Ook de route naar Wanaka is voor ons iets om te onthouden, ziet er prachtig uit door de bergen en langs het meer

Rita

Jammer van de regen, maar desondanks wel genoten van de tocht. Geen last van zeeziekte gehad bij die golven? Ik hoop voor je dat het weer opknapt, zeker voor de helicopter vlucht. En weer een mooie route naar Wanaka. Nog lapjes gekocht in de quilt shop? Ze kunnen nu weer mee in je koffer haha

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!