Riainnieuwzeeland.reismee.nl

Frans Josef Glacier

  • Vrijdag 19 febr. Vandaag een rit van 280 km voor de boeg. Na weer een heerlijk ontbijt om 9:15 uur vertrokken naar het noorden over Hwy 6. Heel eenvoudig, deze moet ik de hele dag volgen. Toen ik vertrok was het half bewolkt en af en toe zon. Het eerste stuk langs Lake Háwea was erg mooi. Daarna kwam de weg weer bij Lake Wanaka uit. Het was inmiddels gaan regenen en er ontstond boven het meer een schitterende regenboog. Ik ben wel 10 keer gestopt om foto's te maken zoooo moooooi was het allemaal. Vervolgens ging de weg het bos in over de Haast pas. Het ging steeds harder regenen, met de ruitenwissers soms op dubbele snelheid. Verder langs de Haast rivier tot ik weer aan de kust van de Tasmanzee kwam. Bij Knightspoint was het even droog. Daar waren meer mensen aan het foto's maken. Het laatste stuk was weer bos en veel regen. Bij Fox Glacier hoefde ik niet naar de gletsjer te gaan kijken want de wolken hingen erg laag. Volgens mij had ik van hieruit Mount Cook ook weer kunnen zien als het helder geweest was. Daarna doorgereden naar Frans Josef Township en mijn onderkomen opgezocht. Viel een beetje tegen, na wat ik tot nu toe gewend was. Kleine motel kamer op een groot terrein met veel backpackers, heel slecht internet en erg gehorig. De wastafel is zo klein, dat je er niet eens een flesje of waterkoker onder de kraan kunt houden.Dan maar vullen met een beker. Nou ja, het kan ook niet altijd meezitten. Het is maar voor 2 nachten. En het regent nog steeds. Hier valt 5 meter per jaar. Ik moet me morgen om 9 uur melden om te horen of de helikopter hike doorgaat. Ik heb het idee dat dat niks wordt.
  • Zaterdag 20 febr. Het is bewolkt maar wel droog. De tocht gaat niet door. Jammer, maar het is niet anders. Er is de laatste dagen te veel regen gevallen. Misschien is er morgen middag een vlucht, maar dan ben ik al weer verder. Het regent nu af en toe heel zacht, dus ik besluit naar de parkeerplaats te rijden, waar een wandeling begint naar de onderkant van de gletsjer. Het is er erg druk, veel campers ook. Eerst een mooi pad door een tropisch bos met veel varens en mos. Aan beide kanten veel hoge watervallen. Dan verder over de eindmorene tot aan een punt waar de voet van de gletsjer te zien is. Daar staat een grote kartonnen boswachter die gebaard dat je niet verder mag. De hele weg is het net zo druk als een zonnige dag in de Schoorlse duinen. De bovenkant van de gletsjer, waar ik gestaan zou kunnen hebben, lag in de wolken. De onderkant was wel goed te zien, maar nog erg ver weg. Gert en Yvonne, jullie hebben in 2007 waarschijnlijk op het ijs gestaan waar ik nu liep. Zoveel heeft de gletsjer zich al teruggetrokken. De bergen zijn hier veel ruiger en grootser dan in Oostenrijk, het is allemaal heel indrukwekkend. Als ik na 2 uur weer bij de auto kom besluit ik nog maar een andere wandeling door het bos te doen. Hier zie je zowat niemand meer. Ook weer over een hangbrug over de woeste rivier gelopen. 's Middags naar de Hot Pools geweest en heerlijk liggen dobberen in het hete water. Verschillende mensen gesproken en ervaringen uitgewisseld. Morgen stuur ik dit pas door, want internet is heel traag. Allemaal de groeten en tot de volgende keer.

Reacties

Reacties

Yvonne

Mooie foto's weer mam! Ik hoop dat het weer een beetje opknapt. Jammer dat de helicoptervlucht niet door ging, maar je gaat nog heel veel andere mooie dingen beleven. We missen je wel hoor! Dikke kus

Dinie

Wat een prachtige reis en foto's. Zo te lezen geniet je intens. Ik hoop dat het weer wat opknapt.

Rita

Fijn om weer wat van je te horen. Jammer dat het weer niet meezit,maar de temperatuur is goed zo te zien op de foto op de hangbrug. Indrukwekkend hè zo'n regenboog, die je helemaal ziet. Een prachtig plaatje.en bedenk dat de Franz Joseph h?tte ook rumoerig is, dus net Oostenrijk. Hier is het ook triest weer. Groetjes

Rita

Hij pakt de umlaut niet. Moet hut zijn Haha

nelly

Ria, wat een mooie belevenissen.
Ook hier veel miezer regen, maar op je trek tocht, wil je dat NIET.
Maar je zult vast nog wel betere dagen treffen.
Veel groeten van je koorleden ,vertel natuurlijk over de verhalen die je mee maakt op deze tocht .
Groeten, Nelly

Peter en Tineke

Wat heb je sfeervolle foto's gemaakt. Het is beslist geen straf om jou te volgen op je reis door NZ. Jammer, dat het weer wat tegenzit ,maar daardoor heb je juist wel die mooie luchten. En om af en toe in een HOT-pool te zitten na lange wandelingen is heerlijk voor je spieren.
Groetjes uit een nat en winderig Nederland, waar vanmorgen voor het eerst weer de merels aan het fluiten waren, dus voorjaar in aantocht

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!