Riainnieuwzeeland.reismee.nl

Napier en Te Mata Peak

  • Woensdag 9 maart: Vanochtend naar het 30 km noordelijker gelegen Napier gereden. Als je hier vraagt hoe ver iets is, zeggen ze altijd hoe lang het duurt om er naar toe te rijden en niet de afstand. Files zijn er niet, dus dan klopt het wel. Napier is na de aardbeving van 1931 helemaal opnieuw opgebouwd in Art Deco stijl. De kunstenaars onder jullie zullen wel weten wat dat is, maar ik heb het eerst maar even opgezocht. En inderdaad, een heel aparte stijl. Je moest wel om de moderne winkels heenkijken, of liever er boven. Ik wilde natuurlijk weer naar het hoogste punt van de stad. Via allerlei trappen en steile weggetjes ben ik naar Bluff Hill gelopen, helemaal aan de noordoost kant boven de haven. Daar lagen een paar grote containerschepen en er werden heel veel boomstammen ingeladen. Door het bewolkte weer was het uitzicht in de verte vrij wazig. Terug naar beneden ben ik nog even de winkelstraten open neer gelopen en nog een keer fish& chips gegeten. Daarna teruggereden naar Havelock Nth en bij de I-site (de VVV) me ingeschreven voor de Jan van Genten tocht voor morgen. Met een tractor over het strand van Cape Kidnappers. Je kunt het ook lopend doen, maar dan moet je echt binnen 5 uur weer terug zijn vanwege het tij. Dus ging ik vanmiddag de huisberg van Havelock beklimmen. Eerst een eind omhoog gereden tot aan een parkeerplaats. Daar kon je kiezen uit 5 wandelingen. Ik koos de blauwe, die zou 2 uur 15 min. duren en via de top van de Te Mata Peak gaan. Er stond niet bij wat het hoogteverschil was, maar het was een pittige klim. Na 3 kwartier was ik op het hoogste punt. Je kon er ook met de auto komen, maar ja, dat vond ik iets te toeristisch. Er waren mensen die heel verbaasd vroegen of ik helemaal was komen lopen. Het uitzicht rondom was weer prachtig, maar het was helaas erg heiig in de verte. Bij helder weer zou je hier zelfs de vulkanen van het Tongariro Park kunnen zien. De afdaling ging over een bergkam met aan beide zijden steile afgronden. Ja, ik heb heel voorzichtig gedaan hoor. Niets voor mensen met hoogtevrees. De terugtocht duurde wat langer en kwam opeens door een bos met hele hoge bomen, the Big Redwoods. De zon scheen heel mooi ertussendoor. Uiteindelijk die 2 uur en 15 min. er over gedaan inclusief 20 min op de top. Het was weer een heel andere wandeling dan de afgelopen dagen en gaf een voldaan gevoel.

Reacties

Reacties

Yvonne, Gert en Saar

Hoi oma,

Wij genieten omdat u geniet!

Dikke kus uit Schagen

nelly

Mooie belevenissen, en we genieten met je mee. En zien en voelen dat JIJ zeker geniet.

Prachtige foto,s. groeten Nelly

Peter en Tineke

Wat en afwisseling: stad, haven, parken en bergen en bossen en dan nu een mooie wandeltocht aan het maken langs de kust!! Geweldig fijn dat je zo mag genieten.Wij genieten weer mee. Liefs uit Ede

Bert en José

Bluff hill hebben wij maar half gehaald ...bij de meisjesschool zijn we terug gegaan. Klasse hoor hoe jij al die afstanden lopend en klimmend volbreng.
Veel plezier bin alle Jan van Genten en met de tour over het strand.

Rita

Mooi weer al die verhalen en foto's. Ik geniet ervan bij het ontbijt. Zou het zelf niet allemaal volbrengen. Wel de tocht naar de Jan van Genten.. Prachtig! Tineke en ik doen het wel met een wandeling door de Treek.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!