Riainnieuwzeeland.reismee.nl

Rotorua

  • Vrijdag 11 maart. Vandaag niet zo veel bijzonders beleefd. Om 8:30 uur vertrokken uit Havelock Nord. In Napier nog even langs de haven gereden waar ik eergisteren bovenop keek. Toen dezelfde Hwy 5 weer terug naar Taupo. Eerst dacht ik: zelfde weg terug? moet dat nou? Maar ja, een andere weg was misschien wel 100 km om. Ach en van de andere kant ziet het er weer heel anders uit. Het was bewolkt en niet al te warm. Daarna naar het noorden richting Rotorua. Bij Rainbowwarrior forest nog een wandelingetje gemaakt. Je rook de zwavel al en hier en daar kwam rook uit de rotsen. In Roturua nog verkeerd gereden omdat er een fout in de beschrijving zat, bleek later. In een winkel de weg gevraagd en goed aangekomen in mijn nieuwe onderkomen. Het huis is tegen een berg gebouwd en ik heb een hele etage voor mezelf. Allemaal weer heel mooi. Ik werd welkom geheten door Ken en Patrica, allebei ouder dan ik schat ik. Ik kreeg thee en hij gaf me direct allerlei voorstellen voor de komende dagen.
  • Zaterdag 12 maart. Op advies van Ken eerst naar Wai-O-Tapu thermal wonderland gereden. Een groot park met allerlei geothermische vulkaan activiteiten. Kaartje gekocht en ik kreeg een Nederlandse beschrijving. Je kon 3 rondjes lopen door het park. Om 10:15 uur zou er een geiser met zeep kunstmatig tot activiteit gebracht worden en voor die tijd heb ik het eerste rondje gelopen. Het was nog vrij rustig. Het stonk overal naar zwavelwaterstof ofwel rotte eieren. Het gebied ligt vol poelen met ingezakte kraters, koude en kokende poelen van modder, water en stoomwolken. De kleuren in de gesteenten ontstaan door verschillende mineralen, b.v geel/rosé door zwavel, oranje door antimonium en paars door mangaan. Mooie kleuren om te zien. Om 10 uur moest je met je auto 2 km verder naar een andere parkeerplaats. Daar was een soort amfitheater gebouwd rondom de Lady Knox geiser. Eerst een praatje door een man en toen deed hij iets uit een zakje in de geiser. Daarna vertelde hij pas dat het soms wel een uur kon duren voor het werkte. Allemaal show natuurlijk want na een kwartier deed hij er zeep in en toen ging de geiser spuiten. Na minder dan een minuut was het afgelopen. Er zaten wel een paar honderd mensen en die gingen met hun auto allemaal weer naar het park. In de file dus. Eigenlijk wel om te lachen. Jullie begrijpen dat ik er niet zo enthousiast over was. De verdere wandeling in het park was wel erg mooi en indrukwekkend. Vervolgens naar het Waimangupark. Eerst dacht, als dit net zo iets is, weet ik niet of ik er wel in ga. Toch maar gedaan en dat was een goede keus. Het was er lang niet zo druk en je kon een wandeling van 2 uur maken en met de bus terug. Er was ook een moeilijke route, waardoor het nog langer zou duren. Dat viel wel mee, veel trappen op en weer af met mooie uitzichten. Weer een Nederlandse beschrijving met goede uitleg over alle natuurverschijnselen. Het was vandaag weer een zonnige dag, maar toen ik vanochtend weg reed was het maar 8 graden. De herfst is hier begonnen en je ziet hier en daar al wat gele bomen. Overdag is het nog steeds boven de 20 gr. Voor morgen heb ik al weer wat plannen meegekregen. Allemaal weer bedankt voor het volgen en de reacties en tot de volgende keer.

Reacties

Reacties

Ria (M)

Lady Knox is inderdaad niet de moeite waard, had je nog willen waarschuwen. Maar daar heb je nu niets meer aan. Ik geniet van je verhalen en beleef mijn eigen vakantie in NZ voor deel weer. Geniet nog even.

José

Rotarua....wat is het toch een bijzonder landschap.
Fijn dat het daar herfst wordt, dan komt hier de lente eraan
Gewoon lekker door gaan met genieten en tot je volgende verslag

Peter en Tineke

Hallo Ria,
Jammer dat al die mensen hetzelfde willen bekijken als jij en ook nog op hetzelfde tijdstip en dat dat afbreuk doet aan jouw beleving van de "pruttelpotjes". Maar het blijft wel iets mysterieus hebben al die geothermische velden.
Hoop dat je vandaag wel aan je trekken bent gekomen!!

Rita

Weer genoten van je foto's en je verslag. Moeten lachen om die toeristische uitstap naar die zeepsop gletsjer. Moest je ook nog entree betalen? Gelukkig heb je wel genoten van de natuur. Gaat nu wel snel. Nog een week en dan kan je hier in de Lente nagenieten van je reis.

Rita

Ik bedoelde dus geyser! In Chili is deze week een stuk van de Perito Moreno gletsjer afgebroken. Ada en Kees balen dat ze dat niet hebben meegemaakt

Peter en Tineke

Nou,Ria, deze dag was wel echt iets voor jou met cultuur en natuur, waarin kruiden ook ter sprake kwamen.
Fijn, dat je nu weer volop kon genieten!!
Hier nu strakblauwe lucht en voorjaar begint!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!