Riainnieuwzeeland.reismee.nl

Rotorua 2

  • Zondag 13 maart. Daar ben ik weer met een rustige zondag. Voor ik weg ging nog even gefacetimed met mijn zus José, die 5 jaar geleden ook in NZ geweest is. Daarna naar de Red Woods Whakarewarewa Forest gereden. Een bos waar rond 1900 allerlei bomen geplant zijn om te kijken welke het er het beste deden. Dat waren de Sequoia, of kunstmammoetboom of Coast Redwood. Het is de hoogste boom ter wereld en ze kunnen wel 500 jaar worden. Ik vond ze nu al zo hoog. Het is een gebied met verschillende wandel-, mountainbike- en ruiterpaden. Ik koos voor de Pohaturoa Track (7,5 km, 2 uur). Op een uitzichtpunt keek je mooi over Rotorua en op weer zo'n geothermisch park waar ieder uur een geiser water spoot. Het was wel een eind in de diepte, maar ik heb het gezien. Veel mooier dan gisteren. Als je er heen wilde moest je $ 50 betalen hoorde ik. Het was weer mooi weer en ben daarna naar Lake Tarawera gereden waar een strandje was met dagjesmensen. Er begon daar ook een Track langs het meer van 15 km en dan met de watertaxi terug. Maar daar had ik geen puf meer voor. Lekker wat aan het strand gezeten en daarna teruggegaan naar het centrum van Rotorua. Wilde koffie halen maar mijn creditcard deed het niet. Drie keer geprobeerd. Toen kreeg ik de koffie gratis, want het was toch al ingeschonken. Later in een andere winkel deed hij het weer niet. Mijn bankpas geprobeerd en die deed het daar weer wel, terwijl die in de supermarkten steeds weigerde. Toen ik ergens wat wilde eten deed de creditcard het weer wel. Ik snap er niets van.
  • Maandag 14 maart. Vandaag word ik opgehaald door Wikitoria, een Maori vrouw die me een dag wegwijs zal maken in de Maori cultuur. We gaan eerst naar een Maori dorp in Rotorua waar ik uitleg krijg over hun verleden, gebruiken, ontmoetingshuis en verdere cultuur. Er is ook een kerk met mooie wanden gemaakt van bamboe, aan elkaar gevlochten met een lichtere houtsoort in allerlei patronen. Daarna maken we een wandeling door een bos naar de Hamurama Spring. Een bron van 15 m diep die kristalhelder water produceert. Onderweg laat ze me allerlei planten zien die de Maori als geneeskrachtig beschouwen. Weer een stukje gereden en weer een wandeling, nu naar de Okere Falls, die gevoed worden door de vorige bron. Daar werd met rafting boten en kano's gevaren, doodeng om te zien, maar het staat op de film. Vervolgens ergens geluncht en daarna naar de Waikite Valley Thermal Pools. Daar heerlijk ontspannen in het hete water gelegen. Er is daar een hete poel van 98 graden C, die gekoeld moet worden om de hotpools op 36-38 gr. te brengen. Overal om je heen stijgen witte dampen omhoog. Ondertussen over allerlei gebruiken van ons allebei gekletst. Ze had b.v. nog nooit van een e-bike gehoord. Helemaal rozig van de warmte heeft ze me weer teruggebracht. Morgen naar Leigh, ten noorden van Auckland, maar eerst op de koffie bij de broer van mijn collega Jaap. Die heb ik net gebeld en ik ben er met "koppies toid" op z'n westfries.

Reacties

Reacties

Ria L.

Wat zie je toch veel en wat een heerlijke verhalen. Doe je goed, een ontspanningsrondje in het warme water.
Je zult straks ook wel een tijdje nodig hebben om bij te komen van alles. Maar geniet eerst nog maar een tijdje!! Lieve groet, Ria

Nelly

Wat leuke dag , echt cultuur proeven, en relaxen.

leuk dat zo iets ook aangeboden wordt.

Geniet nog even, groeten Nelly

Rita

Weer een heel andere dag en belevenis met een Maori en wat een prachtige kerk. en wat een ministokken bij die reuze bomen. Leuk om te zien en mee te beleven.
Hier crocustime

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!